Пріоритет безпеки та спільна відповідальність
Культура безпеки
Культура безпеки – набір правил і особливостей діяльності організації та окремих осіб, який встановлює, що проблемам безпеки атомних станцій як таким, що мають вищий пріоритет, приділяється увага, визначена їх значущістю (відповідно до НП 306.2.245-2024)
Поняття
Поняття вперше з'явилося у 1986 році в процесі аналізу причин і наслідків Чорнобильської аварії, проведеного Міжнародним агентством з атомної енергії (МАГАТЕ).
Причина трагедії
Після подій, що спричинили Чорнобильську аварію, Міжнародне агентство з атомної енергії (МАГАТЕ) зазначило, що відсутність культури безпеки стала причиною трагедії.
Документи з культури безпеки
Документи
Реалізація принципів культури безпеки
Цикл становлення та розвитку культури безпеки в АТ «НАЕК «Енергоатом» є дворічним. Така тривалість циклу, з одного боку, дозволяє забезпечувати реалізацію довготривалих (зі строком впровадження більше одного року) заходів, а з іншого - оперативно та гнучко реагувати на можливі зміни у стані культури безпеки та забезпечувати необхідний
зворотний зв'язок. Цикл складається з таких етапів:
До виконання всіх етапів долучається робоча група з культури безпеки, що
складається з представників структурних підрозділів Дирекції та філій Компанії.
Людські фактори — нещасні випадки
Індивідуальні характеристики персоналу (психофізіологічний стан, кваліфікація та інші), які впливають на забезпечення ядерної та радіаційної безпеки (позитивно чи негативно).
Нещасні випадки в промисловості та різних сферах діяльності часто мають свої корені в людських факторах. Розуміння цих факторів та їхнього впливу на безпеку може допомогти уникнути подібних інцидентів і підвищити рівень безпеки на робочому місці.
У наведеній ілюстрації показані найпоширеніші типи нещасних випадків на виробництві, а також галузі, де вони найчастіше трапляються.
Культура необвинувачення
В АТ «НАЕК «Енергоатом» з 2018 року функціонує ефективна модель культури відкритості та необвинувачення персоналу — об’єктивна оцінка дій працівника у випадку інциденту, коли працівника не звинувачують і не карають за бездіяльність, помилку або рішення, які він прийняв відповідно до свого досвіду та підготовки, за виключенням грубої недбалості, легковажності, навмисного порушення та руйнівної дії.