Пресцентр

Україна здійснює пробні прогони до першого в світі Централізованого сховища відпрацьованого палива, вивантаженого з реакторів російського виробництва

Розмір шрифту

Скинути
18.11.2021

Багаторічний партнер Енергоатома, американська компанія Holtec опублікувала на своєму офіційному сайті статтю про результати двостороннього співробітництва в одному з найамбітніших атомних проєктів – будівництві Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива. Пропонуємо до вашої уваги переклад матеріалу.

Починаючи з 2022 року Національна атомна енергетична компанія «Енергоатом» готова розпочати перевезення відпрацьованого палива з діючих реакторів країни до нещодавно побудованого Централізованого сховища відпрацьованого палива (ЦСВЯП). У США воно відоме під назвою  Consolidated Interim Storage (CIS) Facility.

Протягом 16 років Україна намагалася побудувати максимально безпечне консолідоване тимчасове сховище, щоб отримати повний контроль над відпрацьованим ядерним паливом, і наразі цей проєкт все ближче до реалізації, адже національний атомний оператор країни, Енергоатом, проводить останні передпускові випробування.

Розташоване у Чорнобильській зоні відчуження на півночі країни Сховище виведе Україну в ранг елітних держав у сфері довгострокового контролю за використаним ядерним паливом. Багато хто вважає це необхідною передумовою для відродження ядерної енергетики в країні, яка потребує виведення з експлуатації застарілих електростанцій, що працюють на викопному паливі.

6 листопада 2021 року на Рівненській АЕС за присутності керівника ДП «НАЕК «Енергоатом» Петра Котіна успішно пройшли демонстраційні випробування критично високої навантажувальної здатності та зміни перевантаження палива. Додаткову інформацію можна знайти на сайті НАЕК «Енергоатом» за посиланням.

Централізоване сховище: т.в.о. президента ДП «НАЕК «Енергоатом» Петро Котін (ліворуч) та Міністр енергетики України Герман Галущенко (праворуч) перед спроєктованим компанією Holtec пристроєм перевантаження контейнера (ППК), розташованим у будівлі приймання контейнерів (БПК).

Україна виробляє більше половини електроенергії країни 15-ма ядерними реакторами і може похвалитися третьою у Європі за величиною комерційною ядерною програмою. Можливість контролювати та безпечно керувати відпрацьованим паливом на власній території є стратегічною потребою, а також питанням фінансової обачності для України з огляду на той факт, що внутрішньодержавне сховище, за прогнозами, дасть змогу «Енергоатому» економити близько 200 мільйонів доларів за нинішнім курсом щороку. Цю суму країна раніше була змушена платити Росії.

«ЦСВЯП, що незабаром буде введено в експлуатацію, є символом рішучості України у досягненні повної незалежності у питаннях поводження з відпрацьованим паливом, що вивантажується реакторами країни, та забезпечення безпечного та економічно доцільного рішення для довгострокового поводження з використаним ядерним паливом у внутрішньому централізованому сховищі. Цей об’єкт зробить Україну міжнародним лідером у консолідованому зберіганні відпрацьованого ядерного палива», – каже віце-президент Holtec з виробничої діяльності в Україні пан Ріаз Аван.

Ми пишаємося тим, що надали НАЕК «Енергоатом» найсучасніші системи зберігання та транспортування ядерного палива російського виробництва (ВВЕР), інноваційну систему транспортування контейнерів і низку допоміжних засобів з перевіреними характеристиками глибокого захисту від аварій. Деякі види основного обладнання включають вертикальну вентильовану систему зберігання HI-STORM 190, універсальний транспортний контейнер HI-STAR 190, перевантажувальний контейнер HI-TRAC 190, а також ряд додаткового обладнання для завантаження, зневоднення та зварювання двостінних багатоцільових контейнерів на кожному виробничому майданчику. Висушені та зварені двостінні контейнери мають безпечно транспортуватися  в транспортному контейнері HI-STAR 190 до Централізованого сховища, після чого розміщуються у вертикальних вентильованих системах HI-STORM 190 для екологічно безпечного зберігання. Багатоцільові двостінні контейнери великої місткості та термічно найефективніший у світі транспортний контейнер HI-STAR 190 стануть робочою конячкою України для транспортування відпрацьованого палива з дев’яти реакторів до національного консолідованого тимчасового сховища. Хоча проєктний термін служби ЦСВЯП становить 100 років, ми очікуємо, що його термін експлуатації буде в рази довшим.

Початкова угода передбачає дев’яносто систем зберігання, п’ять транспортних контейнерів, три перевантажувальні  контейнери, п’ять залізничних вагонів та низку допоміжного обладнання. Все обладнання, необхідне для завершення першого завантаження, наразі доставлено в Україну, незважаючи на затримки, спричинені пандемією коронавірусу у світі.