Прес-центр

Партнер Енергоатома – компанія Holtec досягла нових успіхів у вдосконаленні технологій поводження з ВЯП

Розмір шрифту

Скинути
03.12.2019

Партнер НАЕК «Енергоатом» за проектом будівництва Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива з українських АЕС – компанія Holtec International (США) досягла нових успіхів у вдосконаленні власних технологій транспортування та зберігання відпрацьованого ядерного палива. Про це повідомляється в офіційному прес-релізі Holtec International.

У Holtec зазначають, що у рамках проекту «Гепард» (Cheetah – англ.), який компанія розпочала у 2004 році для підвищення безпеки в усіх аспектах поводження з відпрацьованим ядерним паливом (ВЯП), виконано нові етапи робіт. «За проектом «Гепард» вже впроваджено низку трансформаційних технологій, таких як підземне сховище каністр для ВЯП, двостінна каністра та примусова газова сушка, завдяки яким практика зберігання стала ще ефективнішою. При цьому згадані вище системи для зберігання з часом стають ще безпечнішими, забезпечуючи зникаюче мале радіоактивне випромінення. Завдяки технологіям, народженим в проекті «Cheetah», вже відзначено кілька помітних звершень, таких як можливість зберігати занурене у воду пальне з Чорнобильської АЕС за західними стандартами безпеки та будівництво сховища сухого типу на виведеній з експлуатації АЕС Гумбольдт-Бей (Humboldt Bay Power Plant, PG&E), яка не мала ані відповідної будівельної конструкції, ані обладнання. Ще одним з досягнень в проекті «Гепард», яким можна пишатись, є винахід матеріалу «METAMIC-HT», що має виняткове поєднання тепло-механічні властивостей та здатності поглинати нейтрони. «METAMIC-HT», винайдений компанією Holtec,  є продуктом нанотехнологій і використовується у численних контейнерах і каністрах Holtec», - наголошується у прес-релізі.

Holtec із задоволенням повідомляє про готовність до експлуатації чергової партії продукції, виготовленій з використанням технологій проекту «Гепард». «Серед нового обладнання найвидатнішим надходженням є «корзина» подвійного призначення (для зберігання й транспортування ВЯП) великої місткості (31 паливна збірка) та високого теплового навантаження (38 кіловат) для палива реакторів типу ВВЕР російського виробництва. Цю найдосконалішу в світі «корзину» з паливом для ВВЕР-1000 а також «корзину» місткістю 85 збірок для зберігання палива з невеликих реакторів типу ВВЕР-440, встановлюють у високонадійні двостінні багатоцільові контейнери. Зазначені контейнери (БЦК-31 та БЦК-85) стануть для України найнадійнішим засобом для транспортування відпрацьованого палива з дев'яти реакторів українських АЕС до Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП). Введення ЦСВЯП в експлуатацію заплановано на 2020 рік, це сховище спроектоване компанією Holtec. Усі багатоцільові контейнери, які Holtec поставляє до України, відповідають вимогам МАГАТЕ та Комісії з ядерного регулювання США (NRC) і сертифіковані для транспортування Державною інспекцією ядерного регулювання України. Введення в експлуатацію ЦСВЯП зробить Україну світовим лідером у довгостроковому зберіганні відпрацьованого ядерного палива поза майданчиками АЕС», - підкреслюють в американській компанії.

У своєму прес-релізі Holtec наводить коментар президента НАЕК «Енергоатом» Юрія Недашковського, якого у компанії називають архітектором програми централізованого зберігання ВЯП в Україні: «Ми в захваті від того, що перебуваємо в авангарді країн, які подолали проблему поводження з відпрацьованим ядерним паливом. Для України Централізоване сховище означає близько 200 мільйонів доларів США, які не треба буде щороку платити за зберігання нашого палива в Російській Федерації. Україна буде на 200 мільйонів доларів багатшою щороку завдяки проекту ЦСВЯП. Ми дякуємо Holtec за надані нам новітні технології для зберігання палива».

У повідомленні також зазначено, що генеральний директор компанії «Holtec Ukraine» Сергій Тараканов запевняє: «Україна й надалі отримуватиме найостанніші технології та розробки Holtec у сфері зберігання ядерного палива. У керівництва Holtec є стійке бажання підтримувати Україну та велике почуття солідарності із нашою країною на шляху виконання ядерних проектів».

Крім того Holtec повідомляє про впровадження Версії E контейнера HI-STORM FW, яка ще більш стійка до заповнення водою, ніж попередня модель, і може бути оснащена додатковим екрануванням для зменшення дози випромінення до незначних показників.

«Ще один помітний зразок нового обладнання – це HI-TRAN 300, наш контейнерний транспортер на 300 тон корисного вантажу, здатний робити повний розворот на місці та сертифікований для перевезення нових масивних HI-STORM при ухилі до 10%, транспортер залишається стабільним навіть за умови найсильнішого землетрусу, передбаченого на будь-якому промисловому майданчику замовника Holtec. HI-TRAN 300 спроектовано Підрозділом ядерної енергетики, і його зараз будує Підрозділ перспективних технологій (м. Кемден, штат Нью-Джерсі). Очікується, що перший HI-TRAN 300 надійде для експлуатації у першому кварталі 2020 р», - йдеться у прес-релізі.

У Holtec висловлюють сподівання, що до середині 2020 року компанія буде готова розповісти про нові технології, передбачені проектом «Гепард», мета яких – значне скорочення загальних витрат Департаменту енергетики США на транспортування відпрацьованого ядерного палива до централізованого проміжного сховища країни. «Зокрема це «HI-STORE», а також модуль з посиленої сушки БЦК, що ще більше прискорить сушіння контейнерів. Групу проекту «Гепард» зараз очолює Майкл Уільямс, наш Директор служб закордонних майданчиків, який перед цим багато років працював в компанії Orano (колишня Areva). Під вправним лідерством Майкла триває шалений забіг «Гепарда», - підсумовують автори прес-релізу. 

Довідка. Через відсутність власного централізованого сховища Україна змушена кожен рік витрачати до 200 млн дол. на оплату послуг з вивезення та переробки відпрацьованого ядерного палива (ВЯП) на території Росії. Контракт на будівництво ЦСВЯП між Енергоатомом і переможцем відповідного тендеру компанією Holtec International був підписаний ще у 2005 році, проте з ряду причин, у тому числі через зміну політичної кон'юнктури проект довгий час був фактично заморожений. Реальна робота за цим проектом відновилася у 2014 році, а будівельні роботи на майданчику ЦСВЯП, розташованому у зоні відчуження ЧАЕС, розпочались у листопаді 2017 року. Генеральний підрядник з будівництва - компанія БК «УКРБУДМОНТАЖ». Термін введення в експлуатацію 1-го пускового комплексу заплановано на 2020 рік. ЦСВЯП стане автономною ядерною установкою, яка забезпечить тривале зберігання (100 років) ВЯП з діючих енергоблоків РАЕС, ЮУАЕС та ХАЕС. Для зберігання ВЯП використовуватиметься технологія поверхневого «сухого» зберігання із застосуванням двобар’єрної системи ізоляції ВЯП від навколишнього середовища, що забезпечується обладнанням спеціально спроектованих інженерних систем контейнерного типу. Проектна місткість ЦСВЯП складатиме 458 контейнерів HI-STORM, які зможуть вмістити у собі 16 529 відпрацьованих паливних збірок.