Пресс-центр

На РАЭС продолжаются функциональные испытания оборудования ЦХОЯТ по технологии Holtec

Размер шрифта

Сбросить
31.07.2019

На енергоблоці №3 (ВВЕР-1000) Рівненської АЕС, який перебуває у планово-попереджувальному ремонті, розпочались функціональні та комплексні випробування за технологією корпорації «Holtec International» (США) – транспортерів HI-TRAC і вагона HI-STAR, що призначені для поводження з відпрацьованим ядерним паливом (ВЯП), а також пусконалагоджувальні роботи з обладнанням централізованого сховища ВЯП (ЦСВЯП).

За словами начальника енергоремонтного підрозділу (ЕРП) РАЕС Павла Сидоренка, роботи виконуються в рамках програми впровадження американської технології для зберігання ВЯП трьох українських АЕС (РАЕС, ХАЕС та ЮУАЕС) у ЦСВЯП, яке споруджується на території зони відчуження Чорнобильської АЕС. Пусконалагоджувальні роботи з обладнанням ЦСВЯП за технологією «Holtec International» складаються з комплексних випробувань із застосуванням імітатора відпрацьованої тепловиділяючої збірки (ВТВЗ), які виконуються в транспортному коридорі і реакторному відділенні енергоблоку №3 Рівненської АЕС.

Функціональні випробування на енергоблоці №3 РАЕС тривають за участю спеціалістів відокремлених підрозділів НАЕК «Енергоатом»: «Атомпроектінжиніринг» (АПІ), «Складське господарство», «Южно-Українська АЕС», ТОВ «Холтек Україна» та ТОВ «ЮТЕМ-інжиніринг».

Робоча програма проведення індивідуальних, функціональних і комплексних випробувань обладнання ЦСВЯП на енергоблоці №3 РАЕС проводиться з метою підтвердження: відповідності характеристик обладнання та систем ЦСВЯП вимогам забезпечення якості та безпеки; можливості взаємодії обладнання централізованого сховища з технологічним обладнанням реакторного відділення; відповідності функціонального призначення обладнання та систем вимогам, а також критеріям проекту і технічних специфікацій; підтвердження готовності систем (підсистем і окремих вузлів) енергоблоків електростанції виконувати передбачені функції поводження з ВЯП.

Як зазначив головний інженер ЕРП РАЕС Олег Халандач, під час проведення налагоджувальних робіт на енергоблоці №3 РАЕС заплановано відпрацювати транспортно-технологічні операції, отримати дані для можливого коригування організаційної, технічної та експлуатаційної документації; необхідну інформацію щодо організації робіт і необхідних технічних заходів при обслуговуванні контейнерів HI-STAR та HI-TRAC в шахті мийки і стикувального пристрою в транспортному коридорі і реакторному відділенні (включаючи допоміжні системи та обладнання).

«На енергоблоці №3 РАЕС розпочато роботи одного із основних етапів «Робочої програми індивідуальних, функціональних і комплексних випробувань обладнання ЦСВЯП». Термін його реалізації – 6 серпня поточного року. Нещодавно такі випробування за американською технологією відбулись на Хмельницькій АЕС, тому досвід колег-атомників вже врахований. У свою чергу, досвід фахівців Рівненської АЕС стане у нагоді для спеціалістів ЮУАЕС, оскільки невдовзі такі операції виконуватимуться й у них на майданчику», - прокоментував Олег Халандач.  

В рамках підготовчих робіт Рівненською АЕС виконано комплектацію обладнання, розроблено технічне рішення щодо його введення в експлуатацію у складі підсистем. Змонтовано систему електропостачання. Наразі на майданчику ремонтно-будівельного цеху електростанції персоналом АПІ та ТОВ «ЮТЕМ-інжиніринг» проводяться підготовчі операції (підсистеми розгортання та випробування обладнання). 6-18 серпня плануються випробування обладнання деяких систем в рамках чергового етапу функціональних випробувань за американською технологією для енергоблоці №4 РАЕС.

Випробування полягають у доставці контейнера HI-TRAC, всередині якого знаходиться  багатофункціональний контейнер (БЦК) в транспортний коридор реакторного відділення енергоблоку №3 РАЕС, який у подальшому буде піднято до центрального залу реакторного відділення. «Далі відбуватиметься переміщення контейнера HI-TRAC в шахту мийки, де в контейнер буде встановлено імітатор відпрацьованої тепловиділяючої збірки (ВТВЗ). Опісля HI-TRAC з БЦК буде розміщено в універсальне гніздо басейну витримки, проведено операції зі встановлення і вилучення імітатора ВТВЗ, випробування перевантажувальної машини шляхом переміщення імітатора по 31 комірці БЦК. Успішне виконання цих робіт дозволить завершити передостанній етап робочої програми – випробування системи управління перевантажувальної машини, - прокоментував Павло Сидоренко, - Далі етап збирання так званої «піраміди». Відбуватиметься завантаження імітатора БЦК, який відтворює повне завантаження ВТВЗ, оскільки відповідає вазі самого БЦК з ВЯП. Багатоцільовий контейнер буде ставитись в HI-TRAC, потім в HI-STAR і вивозитиметься за межі майданчика електростанції. Успішні комплексні випробування обладнання та систем дозволять перевірити готовність та сумісність обладнання до виконання робіт щодо поводження з відпрацьованою паливною збіркою. Злагоджено відпрацьований процес сприятиме виявленню невідповідностей з метою їх усунення для подальшого виконання технологічних операцій безпечним та надійним способом.

На сьогоднішній день на енергоблоках №№1,2 РАЕС у повному обсязі завершено випробування перевантажувальної машини. В транспортному коридорі монтується система електропостачання, тривають будівельно-монтажні роботи. Після завершення робіт у листопаді на енергоблоках №№1,2 заплановані функціональні випробування Рівненської АЕС, а у жовтні поточного року – на енергоблоці №4

Хід та виконання усіх запланованих робіт перебуває під контролем заступника головного інженера РАЕС з ремонту Олександра Іванька. Курують процес начальник енергоремонтного підрозділу (ЕРП) РАЕС Павло Сидоренко та головний інженер ЕРП Олег Халандач. 

Відпрацьоване ядерне паливо, що у подальшому зберігатиметься на майданчику ЦСВЯП, є стратегічним запасом України, яке у подальшому можна використовувати у процесі виробництва електричної енергії в реакторних установках наступних поколінь.

Довідка. Централізоване сховище ядерного палива – це об’єкт, експлуатація якого дозволить змінити існуючу схему поводження з відпрацьованим ядерним паливом вітчизняних атомних електростанцій, дасть змогу припинити його вивезення на переробку до РФ та створить належні умови для тривалого та безпечного зберігання на території України.